Skip to Content

Recursos sostenibles

Introduexi la paraula o text per cercar dins l'apartat Recursos sostenibles

Taulell de Recursos sostenibles

El taulell de Recursos Sostenibles és una ampliació del Taulell d’anuncis i recursos específicament en l’àmbit de la sostenibilitat. Com tot, pretén ser una eina més per facilitar la feina de les associacions. Podreu trobar des de com muntar un hort urbà fins a apps sostenibles o documents interessants de treballar.

Us recordem que el taulell va dirigit a joves, grups i associacions sense afany de lucre, i, per tant, no hi trobareu anuncis amb continguts comercials. Malgrat tot, us suggerim que doneu un cop d’ull a l’apartat de normes de publicació abans d’enviar-nos el vostre anunci.

Marató per l’emergència climàtica

Descripció anunci:

Al llarg del mes de febrer més de 70 edificis i equipaments municipals participen en la Marató per l’Emergència Climàtica que pretén, entre altres aspectes, generar consciència sobre la necessitat de reduir el consum d’energia, gas i aigua, així com millorar la gestió de residus i fomentar el verd, i que enguany destinarà l’estalvi econòmic aconseguit a projectes d’horts socials en cobertes municipals. Aquest any, la tercera edició de la Marató no només engloba l’estalvi d’energia i aigua, sinó que també s’alinea amb la Declaració d’Emergència Climàtica que l’Ajuntament va fer el passat 15 de gener.

A l’Espai Jove La Fontana també hi participem i els treballadors i treballadores de tots els serveis allotjats i gestionats pel Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) hem preparat un seguit d’accions directes i de sensibilització que realitzarem al llarg del mes de febrer.

Setmanalment es farà un control dels consums d’aigua, electricitat, gas i emissions de CO2 per mirar si s’ha aconseguit reduir el consum i les conseqüències ambientals respecte anys anteriors. L’estalvi econòmic resultant, es traduirà en una quantitat de diners que es destinarà a projectes que donin resposta a l’emergència climàtica. Enguany s’utilitzaran per impulsar un projecte de creació d’horts socials en cobertes municipals.

Si vols saber més coses sobre la marató als diferents espais, aquí tens l’enllaç!

 

Entitat o associació:
Espai Jove la Fontana
Telèfon:
933 681 004
Llegir més

En marxa la primera Biblioteca de les Coses de Catalunya!

Descripció anunci:

Ja s’ha estrenat la Biblioteca de les coses, al Casal de Ca l’Isidret, una iniciativa pionera d’economia col·laborativa impulsada per les entitats Rezero i Nusos que consisteix en un servei de préstec d’objectes obert a tothom. Descobreix com funciona!

El 24 de gener es va inaugurar la primera Biblioteca de les Coses de Catalunya. Va ser al Casal de Ca l’Isidret en un acte en el qual van assistir representants de les entitats Nusos cooperativa i Rezero cooperativa, el grup promotor de veïns i veïnes del barri de la Verneda i la Pau, i un centenar de persones interessades en el projecte d’economia social i ambiental.

Des de finals de gener, doncs, els usuaris i usuàries de la Biblioteca de les Coses ja poden agafar en préstec fins una seixantena d’objectes. Són objectes que han estat donats per persones, entitats i empreses, com ara: bicicletes, tendes de campanya, vaixelles, planxes, trepants, caixes d’eines, projectors, escàners, crosses petites, fèrules, etc.

El servei sorgeix de les entitats impulsores, les quals fa un any es van plantejar repensar el model de consum i producció adoptat per la societat d’avui en dia, un model incompatible amb el planeta finit on vivim, i van estudiar què passaria si es posessin en préstec els objectes fem servir de tant en tant i que comprem de manera individual.

Es tracta d’un servei que ha estat possible gràcies a la col·laboració del Casal Ca l’Isidret, la Taula Eix Pere IV, Resco.io, i el suport de l’Agència de Residus de Catalunya, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona a través del Pla de barris de la Verneda i la Pau.

Com funciona la Biblioteca de les Coses?

  1. La persona interessada es fa usuària de la Biblioteca de les Coses a través de la pàgina web bibliodecoses.cat o presencialment a la Biblioteca de les Coses (on l’atendrà la Victòria Martínez, els dimarts i dijous de 17 a 21h. Amb el carnet d’usuària que se li dóna, podrà gestionar els seus préstecs.
  2. Pot consultar el catàleg d’objectes a través de la pàgina web per saber quins objectes hi ha a la Biblioteca de les Coses i la seva disponibilitat.
  3. De moment encara no es poden fer reserves en línia, però si alguna cosa li interessa pot contactar amb la Biblioteca per demanar una reserva a través del correu info@bibliodecoses.cat.
  4. La persona va a la Biblioteca i s’identifica amb el seu carnet d’usuària per recollir l’objecte que necessita. Es pagarà un preu simbòlic pel préstec de l’objecte (d’1 a 5€) i té dret al seu ús durant una setmana.
  5. La persona utilitza l’objecte. Si ha viscut alguna experiència o anècdota amb l’objecte, pot fer algun comentari que pot ser útil per la pròxima persona que l’utilitzi.
  6. Per últim, el retorna net i en les mateixes condicions que el va recollir abans que venci la data límit del préstec mitjançant el carnet personal.

 

Entitat o associació:
Biblioteca de les Coses
Telèfon:
656 805 746
Llegir més

Fer una Barcelona més sostenible té recompensa!

Descripció anunci:

Us animem a presentar un Pla d’Acció o una Bona Pràctica per tal de compartir bones experiències i nous reptes de sostenibilitat amb la resta d’organitzacions de la xarxa B+S. A més, podeu obtenir alguns beneficis!

Les organitzacions membres de la xarxa Barcelona+Sostenible ajuden amb les seves accions a fer una ciutat més sostenible. Com ho fan? Emprenent actuacions, siguin puntuals o estratègiques, que tinguin criteris de sostenibilitat i que segueixin un o més objectius del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat 2012-2022, el full de ruta que se signa per entrar a formar part de Barcelona+Sostenible. Una manera de donar a conèixer aquestes accions és presentar-les com a Bona Pràctica o plantejar-se un enfocament més estratègic i elaborar un Pla d’Acció. Però, com es fa això? Us proposem consultar aquesta infografia per tal d’obtenir orientació i saber quins passos cal que seguiu:

A més, en la pàgina web de les Bones Pràctiques i els Plans d’Acció podreu saber quins beneficis comporta realitzar-ne una o l’altre. També hi trobareu l’apartat de Preguntes més freqüents (FAQ), en el qual resumim els aspectes bàsics de les Bones Pràctiques i Plans d’Acció i podreu obtenir respostes a preguntes com “Què en trec de col·laborar amb la xarxa B+S?” o “Quina diferència hi ha entre un Pla d’Acció i una Bona Pràctica?”.

 

Quins beneficis té presentar una Bona Pràctica?

Difusió i visibilitat als canals de B+S (butlletí i xarxes socials), la possibilitat d’aparèixer a l’Informe d’Indicadors de Sostenibilitat i el reconeixement en l’acte del Dia Mundial del Medi Ambient organitzat per la Secretaria Barcelona + Sostenible. Envieu-nos la vostra bona pràctica emplenant la fitxa adjunta i algunes imatges representatives.Termini per a presentar una Bona Pràctica: 31 de març 2020

> Fitxa de Bones Pràctiques

 

Quins beneficis té presentar un Pla d’Acció?

A més d’esdevenir l’estratègia de planificació del treball en termes de sostenibilitat a l’organització, s’ofereix difusió al butlletí, la reducció en el Preu Públic de Recollida de Residus i l’opció de la sol·licitud de la targeta descompte dels Punts Verds de Zona.

Termini per a presentar un Pla d’Acció: 30 de juny 2020

> Fitxa del Pla d’Acció

Teniu dubtes? La Secretaria B+S ofereix assessorament personalitzat!

La Secretaria Barcelona + Sostenible ofereix la majoria d’assessoraments particulars per oferir un suport tècnic a les propostes de Bones Pràctiques i de Plans d’Acció. En el cas que necessiteu un seguiment o una reunió per acabar de definir l’estratègia de sostenibilitat a implementar enguany o identificar una bona pràctica, no dubteu en posar-vos en contacte amb la Secretaria a través del correu bcnsostenible@bcn.cat

 

Entitat o associació:
Barcelona + Sostenible
Telèfon:
932 562 593
Llegir més

Presentació de les subvencions pel Clima: La generadora d’idees

Descripció anunci:

El passat 15 de gener, l’Ajuntament de Barcelona va declarar l’emergència climàtica a la ciutat amb un paquet de cent mesures per als propers cinc anys. Per tal de passar a l’acció, un dels principals objectius que es proposa és el canvi de model cultural i educatiu. És per aquest motiu que l’Ajuntament de Barcelona impulsa dues línies de subvencions per a projectes que fan front al canvi climàtic:

El dijous 13 de febrer es presentaran les dues subvencions i els objectius de cadascuna d’elles. A més, durant la jornada hi haurà un espai per generar idees i línies d’acció ciutadana que es puguin desenvolupar des de les entitats davant l’emergència climàtica. Una oportunitat, també per  generar possibles vincles de treball entre entitats de cooperació i sostenibilitat.

Presentació de les subvencions pel clima: “La generadora d’idees”

Dijous 13 de febrer de 16 a 18 h a l’Espai jove La Fontana Carrer Gran de Gràcia, 190

Com arribar?
         Autobús: V17, 22, 24, 39, 114
         Metro: Línia 3 – Fontana
         FGC: Gràcia
         Bicing i aparcament de bicicletes

INSCRIPCIONS

Us hi esperem!

 

Entitat o associació:
Barcelona + Sostenible
Telèfon:
932 562 593
Llegir més

Caminant cap a una alimentació Km 0

Descripció anunci:

Del 15 al 21 de febrer se celebra el Congrés “Come de Aquí i de Ahora” amb més de 35 referents internacionals a través dels quals es treballaran els hàbits alimentaris, i les claus per a tenir una actitud més conscient, saludable i respectuosa amb la salut i la del planeta. 

Més de 35 referents internacionals ens ajudaran a prendre consciència dels nostres hàbits al voltant de l’alimentació i ens donaran les claus per fer el canvi a una actitud més conscient, saludable i respectuosa amb la nostra salut i la del planeta.

Tota la informació a la web del congrés: Congrés “Come de Aquí i de Ahora”

 

Entitat o associació:
Congrés "Come de Aquí i de Ahora"
Telèfon:
-
Llegir més

Vaixella reutilitzable per a entitats

Descripció anunci:

En els actes, festes o celebracions populars sovint s’utilitzen plats i coberts de plàstic d’un sol ús que acaben a les escombraries com a rebuig (al contenidor gris), i que per tant no es reciclen. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Barcelona posa a disposició de les entitats de la ciutat un servei de préstec gratuït de vaixella reutilitzable per a usar en aquestes ocasions.

Ara, les entitats podran utilitzar aquesta vaixella com si fos la de casa: s’usarà, es rentarà, es guardarà i es tornarà a usar tantes vegades com calgui.

D’aquesta manera s’evitarà comprar, usar i llençar una vaixella de plàstic cada vegada que s’organitzi una festa o un acte, amb el conseqüent estalvi de materials per a la seva fabricació i de gestió i tractament un cop es converteixi en residu.

La vaixella reutilitzable és per a un màxim de 600 comensals i inclou diferents tipus de plats, tasses, coberts, safates, etc., que les entitats poden sol·licitar gratuïtament segons les seves necessitats.

 

Com sol·licitar la vaixella reutilitzable

Per sol·licitar la vaixella reutilitzable, les organitzacions interessades han d’adreçar-se a una de les entitats encarregades de la gestió del servei. Aquestes s’ocupen de preparar i rebre les comandes de cada entitat i del servei  professional de neteja.

Per efectuar una reserva s’haurà d’omplir el formulari de reserva de la vaixella, on s’indicaran el nombre de peces sol·licitades per l‘acte, festa o celebració popular. Trobareu més informació sobre el servei de préstec en aquest document.

D’aquesta manera, l’ús de la vaixella reutilitzable, a banda dels beneficis pel medi ambient, per l’estalvi de material i la reducció de residus que suposa, també aporta beneficis socials, ja que contribueix a la reinserció laboral i social.

Aquest servei té l’objectiu de reduir la generació de residus municipals, fomentar la reutilització dels recursos i matèries primeres, així com incrementar la qualitat de la recollida selectiva, la prevenció i la recuperació d’objectes i materials als quals se’ls pot donar una segona vida.

 

On sol·licitar la vaixella reutilitzable

Cal fer arribar el formulari de reserva enviant-lo per correu electrònic o presencialment a una de les dues entitats que gestionen el servei. Femarec que està situada al districte de Sant Andreu o Alcil (Associació les Corts per la inserció laboral) situada al districte de Les Corts.

 

FEMAREC
Districte de Sant Andreu.
c/ Torrent de l’Estadella 46. 08030 Barcelona.
Tel. 93 303 65 00
vaixella@femarec.cat

ALCIL (Associació Les Corts per la Inserció Laboral)
Districte de Les Corts.
c/ Galileu 333, baixos. 08029 Barcelona.
Tel. 93 445 44 90
vaixella@alcil.es

 

Cal tenir en compte que haureu d’anar a recollir la vaixella a l’entitat on hagueu fet la reserva.

 

Llegir més