X

Durant aquest període de confinament són moltes les accions que es poden fer per seguir revisant i millorant alguns aspectes de les entitats juvenils. A l’article “7 idees perquè l’associacionisme no es quedi en quarantena!” en recollim algunes, però a continuació us en proposem una relacionada amb el finançament de l’entitat!

El finançament de projectes i activitats és un àmbit destacat de les entitats juvenils però actualment, degut a la impossibilitat de realitzar activitats de forma presencial (com concerts, festes, calçotades, venda de roses…) aquestes opcions de finançament propi s’han vist reduïdes. Davant aquesta situació, és un bon moment per pensar noves estratègies de captació de fons! 

Explorant el micromecenatge com a eina de captació de fons

Una opció és el micromecenatge (o crowdfunding), que permet obtenir finançament a partir de la suma d’aportacions individuals. Alguns dels aspectes clau a l’hora de plantejar una campanya de micromecenatge són: 

  • Establir l’objectiu de la campanya. Pot ser una campanya de recaptació de fons per al sosteniment de la tasca de l’entitat en general o bé per un projecte concret.
  • Detallar per a què es necessiten els recursos i a què es destinaran. És important aportar aquesta informació de cara a generar confiança i ser transparents. 
  • Definir el públic objectiu al qual s’adreça la campanya.
  • Pensar i dissenyar l’estratègia comunicativa que es seguirà per tal de fer-ne difusió i poder assolir l’objectiu (canals de comunicació que s’utilitzaran, missatge que es donarà, periodicitat…).
  • Actualitzar constantment la informació de la campanya i agrair a les persones que col·laboren en la campanya. 

Tipus de plataformes i exemples 

Hi ha diferents tipus de plataformes de micromecenatge, però les que més s’adapten a les necessitats de les entitats juvenils són: 

  • Plataformes basades en recompenses: Les persones o entitats que fan una aportació esperen a canvi una recompensa basada en un producte o servei, per exemple, una samarreta, un llibre, un reconeixement a les xarxes socials de l’entitat, etc. Alguns exemples: Goteo, Hazlo posible, Verkami, Tot suma, Lánzanos, Ulule

A l’hora d’escollir una plataforma per a la vostra campanya, us recomanem que mireu bé quines són les condicions de cada una, si cobren comissions o no, què passa si no s’arriba a l’objectiu fixat, durada que pot tenir la campanya, etc. Podeu consultar aquesta comparativa: quadre comparatiu plataformes.

Fiscalitat i legalitat associada al micromecenatge 

És important saber que hi ha diferents aspectes fiscals que regulen el micromecenatge, en funció de quin tipus es tracti, i cal informar-se’n bé abans d’iniciar una campanya. Per exemple, en el cas que només es rebin donacions i no hi hagi recompensa, s’entén com una donació exempta de tributar per a les associacions constituïdes, en canvi si s’ofereix una recompensa caldrà incloure un 21% d’IVA en l’aportació total. 

Tingueu en compte que les donacions poden comportar beneficis fiscals a les persones que fan les donacions. Sovint, les pròpies plataformes de micromecenatge gestionen els tràmits per tal d’oferir als donants l’opció de deduir a la seva declaració de la renda part de les donacions realitzades. 

Si voleu ampliar la informació sobre crowdfunding podeu consultar la Fitxa temàtica núm. 42 – Plataformes Crowdfunding.

Si sou una associació o col·lectiu de joves de Barcelona i us esteu plantejant iniciar una campanya per aconseguir finançament a través de micromecenatge, truqueu-nos al 93 265 52 17, escriviu-nos per WhatsApp o Telegram (652 878 122) o envieu-nos un correu a assessoraments@crajbcn.cat i us donarem un cop de mà!