Skip to Content

Recursos sostenibles

Introduexi la paraula o text per cercar dins l'apartat Recursos sostenibles

Més recursos sostenibles

El taulell de Recursos Sostenibles és una ampliació del Taulell d’anuncis i recursos específicament en l’àmbit de la sostenibilitat. Com tot, pretén ser una eina més per facilitar la feina de les associacions. Podreu trobar des de com muntar un hort urbà fins a app sostenibles o documents interessants de treballar.

Us recordem que el taulell va dirigit a joves, grups i associacions sense afany de lucre, i, per tant, no hi trobareu anuncis amb continguts comercials. Malgrat tot, us suggerim que doneu un cop d’ull a l’apartat de normes de publicació abans d’enviar-nos el vostre anunci.

Com podem fer més sostenible la nostra entitat?

Descripció anunci:

Com podem aplicar criteris de sostenibilitat ambiental en la gestió diària de les entitats? El curs online “Ambientalització de les entitats” ofereix eines i recursos per encaminar les entitats a una gestió sostenible.

El curs està destinat a persones vinculades amb entitats de diferents àmbits (social, cultural, comunitari, ambiental i internacional), per tal d’encaminar un tercer sector cada cop més sostenible. Té la intenció de donar eines a les entitats interessades en ambientalitzar el seu dia a dia, juntament amb els projectes i activitats que desenvolupen. És a dir, a fer un ús més eficient dels recursos i treballar de forma que es generi el mínim impacte al medi i de forma sostenible.

El curs té un alt component pràctic, es tracta d’acompanyar les entitats a fer el seu propi diagnòstic i pla d’ambientalització.  

Segueix la següent estructura:

  • Presentació
  • Introducció de conceptes
  • Diagnosi
  • Elaboració d’una diagnosi de l’entitat (treball no presencial)
  • Ullada a la realitat, buidatge de les diagnosis.
  • Presentació de recursos i eines
  • Pla d’ambientalització
  • Valoració

Amb els següents continguts:

  • Introducció de conceptes relacionats amb l’ambientalització. Què sabem del concepte de Sostenibilitat ambiental?
  • Per què una diagnosi?
  • Com elaborar una diagnosi per a l’ambientalització de l’entitat.
  • Importància de la participació.
  • I ara què? Recursos i eines per ambientalitzar l’entitat.
  • Elaborem un pla d’ambientalització.
  • Importància d’una avaluació periòdica del pla d’ambientalització.

La durada del curs és de 14 hores, en modalitat online, en les dates compreses entre el 24 de novembre i el 18 de desembre.

El cost de la matrícula és de 20 €.

El curs serà impartit per la Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya, i forma part del Pla de Formació del Voluntariat.

Per a més informació i inscripcions, cal escriure a info@xvac.cat del 14 al 23 de novembre.

Entitat o associació:
Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya
Telèfon:
93 219 50 80
Email:
info@xvac.cat
Web:
xvac.cat
Llegir més

10 Eines i apps per la gestió d’equips de les entitats

Descripció anunci:

Per molt petites que siguin les entitats, sempre es formen comissions de treball o equips que s’han de gestionar. Mitjançant aquestes eines podreu gestionar els diversos equips que formen part de la vostra entitat.

Una de les particularitats que tenen les entitats, associacions i ONGs, és la gran quantitat de comissions, grups i equips de treball que arriben a crear. Per qualsevol petita feina, constantment creem una comissió perquè s’arribi a realitzar. Això significa que el treball en equip, és una de les nostres principals armes.

Però perquè aquest treball en equip arribi a bon port, és important que la gestió sigui eficient. Deixar constància de qui fa què, de quin és el temps limit per executar una tasca o que aquestes temoralitats quedin reflectides en un calendari, és una de les principals necessitats que qualsevol entitat necessita.

A continuació us descrivim unes quantes eines i aplicacions que us poden ajudar a gestionar els diferents equips que teniu a les vostres entitats.

Mattermost:

Coneguda com l’alternativa a Slack, Mattermost facilita la comunicació entre diferents membres de la vostra entitat. Mattermost, és programari lliure i està en català. Les característiques principals de Mattermost, són molt semblants amb Slack, però hi ha tota una sèrie de petits detalls que ajuden a posicionar millor aquesta eina respecte Slack.

A mode resum, Mattermost:

  • Funciona amb canals de comunicació on els usuaris i les usuàries poden comunicar-se, com si estiguessin en una sala de xat.
  • Permet crear tants canals de comunicació com vulgueu. Els usuaris i les usuàries també es poden comunicar de forma privada.
  • També permet crear grups d’usuaris i usuàries per comunicar-se internament.
  • Podreu tenir un espai per compartir documents i per treballar-hi plegats. Aquests documents poden ser accessibles des de qualsevol dispositiu.
  • El podeu instal·lar en el vostre servidor propi. Així les vostres dades quedaran guardades dins de casa vostre.
  • Permet instal·lar extensions que integraran moltes funcionalitats. Consulteu totes aquestes funcionalitats aquí.
  • Permet ser modificat per la millora del programa o per adaptar-lo a les vostres necessitats. Mattermost té la llicència de programari lliure.

Com que Mattermost segueix la filosofia de codi lliure, diversos membres han començat a treballar en la traducció al català d’aquesta meravellosa eina. Mattermost té diferents versions. Una versió és totalment gratuïta. La versió «Enterprise E10» té un cost de gairebé 2$ per usuari cada mes. Per contractar la versió «Enterprise E20», millor contactar directament amb Matrerrmost.

Podeu demanar una versió per provar l’eina, a la mateixa pàgina de Mattermost.

Streak:

El correu electrònic, és una de les formes de comunicar-se i de gestionar més utilitzades en el món associatiu. Però moltes vegades les entitats necessiten quelcom més per organitzar-se. Quan les entitats busquen una eina per aquest fi, obvien que Gmail, en sí, pot arribar a convertir-se en una eina per a la gestió d’una entitat.

Per a fer-ho, però, es necessita Streak. Streak és un complement que s’instal·la al navegador Chrome i què des d’allà, us demanarà accedir al vostre Gmail. Un cop hi accediu, Streak s’afegirà dins les funcionalitats mateixes del Gmail.

Mitjançant Streak podreu fer el següent:

  • Programar enviament de correus electrònics: mitjançant aquesta opció, podreu programar l’enviament de correus electrònics, a l’hora que vulgueu.
  • Agrupar els correus electrònics mitjançant canonades: mitjançant les canonades podreu agrupar diferents correus segons les vostres necessitats. Així per exemple, podreu agrupar els correus que us envien d’una subvenció, i tenir clar en quin moment us l’han concedit.
  • Utilitzar plantilles automatitzades per correus: molts dels correus electrònics que escriviu, són repetits. Per tant utilitzant una plantilla de correu, us estalviareu molt de temps redactant missatges.
  • Fer seguiment dels vostres correus: mitjançant aquesta opció podreu saber si el destinatari dels vostres correus, han llegit els missatges o no.
  • Etiquetar els correus per tal d’ordenar-los correctament. Mitjançant aquestes etiquetes, podreu agrupar els correus d’un projecte o d’un equip concret.

Streak té una versió gratuïta.

Workplace:

El passat dilluns 10 d’octubre, Facebook va presentar en públic la seva proposta d’eina per a la gestió comunicativa de les organitzacions. Aquesta proposta, anomenada Workplace, ha vist la llum després de dos anys de feina. Durant tota aquest temps, primer es va consultar a moltes empreses quines necessitats comunicatives tenien i després es van posar a produir la solució tecnològica. Fruit d’aquest anàlisis extens, ha nascut Workplace. Però una de les característiques principals d’aquesta eina, és que és totalment gratuïta per les entitats, associacions i ONGs.

A més, el funcionament de Workplace no necessita un aprenentatge gaire complicat, a diferència d’altres eines. L’entorn de Workplace és molt similar a l’entorn de Facebook, un entorn que molts internautes tenen totalment assimilat.

Mitjançant Workplace, les entitats podreu fer:

  • Comunicar-vos entre membres, equips i voluntaris de la vostra entitat.
  • Fer videotrucades o videoconferències entre membres, equips i voluntaris de la vostra entitat.
  • Gestió d’equips mitjançant els grups de Facebook.
  • Comunicar-se amb altres organitzacions externes com proveïdors o entitats afines.

A diferència d’altres solucions com Mattermost, Workplace no és pot instal·lar en un servidor i el seu codi no és programari lliure. A part, Workplace asseguren que tota la informació que guarden, no es relaciona amb cap dels comptes personals de Facebook.

Workplace té versió pàgina web i aplicació per dispositiu mòbil Android i iOS. Podeu provar Workplace aquí.

Wunderlist:

Wunderlist és una eina genial per gestionar les tasques de la vostra entitat. Mitjançant Wunderlist, podreu afegir les tasques que teniu pendents, agrupar-les per categories, afegir recordatoris i alarmes de les tasques, afegir notes i fins i tot afegir fitxers. A part de la gestió clàssica de tasques, també podreu compartir les tasques pendents amb altres usuaris de Wunderlist. També podreu imprimir les llistes de tasques que teniu.

Wunderlist té versió per navegador web i app per dispositiu mòbil. També té versió aplicació per instal·lar-la en diferents dispositius com Chromebook, Mac o Windows. La versió gratuïta de Wunderlist és molt completa i permet a les entitats poder gestionar perfectament les tasques.

Nozbe:

Nozbe és un projecte que està molt orientat a la gestió de tasques. Mitjançant Nozbe, podreu anar afegint tasques, definint el seu temps d’execució, la data de finalització, el nombre de repeticions i la categoria de la tasca. Totes aquestes tasques, poden formar part d’un o varis projectes. Amb Nozbe, podreu visualitzar totes les tasques en un calendari. A part, l’eina es pot integrar amb Google Calendar, Evernote, Dropbox, Box i Google Drive.

Nozbe, és gratuït però només per un compte. Aquesta limitació, us impedeix afegir més d’un usuari. Però si compartiu el compte, i aneu afegint els noms dels vostres companys i companyes a les categories de les tasques, podreu compartir l’eina amb la resta de l’entitat.

Nozbe està disponible per Mac, iPhone i iPad, Windows, Android i GNU/Linux.

Kune:

Kune és una eina gratuïta que serveix per comunicar-se entre socis i sòcies, com a xarxa social, per treballar col·laborativament i que té un calendari on podreu afegir tasques, a diferents persones. Kune actualment no disposa d’aplicació per dispositiu mòbil. Però la totalitat d’aquest projecte, és programari lliure. En els següent rebost de programari, podreu trobar tot el codi de Kune, del qual podreu copiar-lo, modificar-lo i distribuir-lo lliurement. També podeu provar-lo aquí.

Habitica:

Val. Ara heu de ser sincers. Segur que moltes vegades us heu instal·lat un gestor de tasques, l’heu començat a utilitzar i al cap de dos setmanes, l’heu arraconat com si fos una joguina. Oi que si? Perquè això no passi, un grup de desenvolupadors han creat un gestor de tasques, però amb un sistema gamificació. Així, fareu les tasques més alegrement!

Aquesta aplicació, anomenada Habitica, classifica tres tipus de tasques: hàbits, feines diàries i tasques a fer. Cada vegada que completeu una tasca, els vostres punts augmenten i també guanyeu monedes d’or i de plata. En el cas que no compliu una tasca, el nivell de vida, va baixant. Un cop heu completat una sèrie de punts, pugueu de nivell. Amb les monedes d’or, podreu comprar accessoris pel vostre personatge. Els comptes d’usuaris de Habitica, estan representats per una imatge pixelitzada. Aquesta imatge, la podeu seleccionar d’una llista d’imatges o la podeu pujar vosaltres mateixos. Un cop teniu diversos complements, podeu fer una batalla entre diferents amics.

Aquesta eina pot servir per les entitats juvenils o del lleure educatiu.

Trello:

Trello és un gestor d’organització de tasques que es basa mitjançant taulers. A Trello, podreu crear diversos taulers que serveixen per diferenciar les categories de les tasques. Dins de cada tauler, podreu afegir tasques. Aquestes tasques es poden assignar a persones i poden tenir recordatoris per tal que es compleixin.

Trello és una de les aplicacions més famoses que hi ha per la gestió de tasques. Per això pot ser prou interessant per la gestió d’equips. Trello està disponible per navegador web i aplicació per dispositiu mòbil. Té un compte gratuït que està força bé i una versió més extensa de pagament.

Slack:

Amb Slack podreu comunicar-vos amb els membres de la vostra entitat com si estiguéssiu en un xat, passar-vos documents, obrir-los allà mateix i rebre recordatoris del vostre calendari. Tot això des del vostre ordinador, tauleta electrònica o telefònic intel·ligent. Mitjançant aquesta eina us estalviareu molts processos i sobretot molts correus electrònics!

Slack es caracteritza per una organització basada en canals de comunicació i missatges privats. Els canals de comunicació són similars a les típiques sales de xat, els famosos IRC que alguns usuaris d’Internet encara utilitzen. Els canals són sales de xat, on els membres del vostre equip es comuniquen obertament i visiblement entre ells.

A part d’organitzar-vos la comunicació, Slack permet integrar moltes eines per una millor gestió. Per exemple, podreu escriure un projecte dins de Slack, organitzar tasques, assignar tasques, compartir documents, calendaritzar projectes…

Més info

Entitat o associació:
XarxaNet
Telèfon:
----------
Llegir més

Com mantenir i renovar el nostre hort urbà?

Descripció anunci:

Després del recurs de “Com muntar un hort urbà” des de Tarpuna, Cooperativa Iniciatives Sostenibles, ens arriba aquest cop un vídeo sobre com renovar el nostre hort.

Tenir un hort urbà és una forma més per treballar des de la sostenibilitat i per un consum més responsable, i també per prendre consciència de l’importància de saber com i on es conreen els aliments que consumim i si hi ha formes alternatives d’adquirir-los. 

El seu manteniment no és fàcil, però això si teniu o voleu tenir un hort urbà no us perdeu aquet vídeo!

Tota la informació i recomanacions aquí!

Entitat o associació:
Tarpuna, Cooperativa Iniciatvies Sostenibles
Telèfon:
627994021
Llegir més

Riunet.net La App per avaluar la qualitat ecològica dels rius d’una forma senzilla i divertida

Descripció anunci:

RIU.net és una aplicació desenvolupada pel Grup de Recerca Freshwater Ecology and Management del Departament d’Ecologia de la Universitat de Barcelona. Ofereix a l’usuari un protocol de diagnòstic per determinar l’estat de salut d’un riu mentre aprèn com són els rius, com es poden tipificar, com funcionen, quins problemes hi causem els humans i, sobretot, quins organismes hi viuen i quina és la seva tolerància a la contaminació.

RIU.net és un projecte de Ciència Ciutadana, una nova forma d’entendre la recerca científica basada en la comunicació i partipació directa de tota la resta de ciutadans.

Entitat o associació:
RIU.NET
Telèfon:
93 306 41 00
Llegir més

Propostes per a un Nadal Sostenible

Descripció anunci:

La Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya ens convida a pensar en les seves propostes per un nadal sostenible, que han publicat recentment a xarxanet.org. 

Ens recomanen 8 aspectes que poden ajudar-nos a tenir un nadal més sostenible i respectuós amb el medi ambient en els diferents aspectes que aquestes festes ens poden aportar. 

Trobareu aquestes propostes en aquest enllaç. Si voleu saber més sobre la Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya no oblideu passar-vos per la seva web!

Entitat o associació:
Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya
Telèfon:
93 219 50 80
Email:
info@xvac.cat
Llegir més

Idees amb aefecte: consum immaterial per a la prevenció de residus

Descripció anunci:

Idees amb aefecte és el nom d’una campanya que va néixer amb la intenció de potenciar el consum de serveis abans que el de productes. La iniciativa ens vol fer adonar que posseir molts objectes no dóna la felicitat sinó que pot arribar a ser una molèstia a nivell personal, familiar i social. I potser cal recordar que tot plegat afecta directament al medi ambient. Partint de la idea que tot acabarà per ser un residu amb el pas del temps, el que volem és proposar algunes alternatives, especialment en el moment de fer regals. Aquesta publicació forma part del conjunt de guies per a la prevenció de residus i recerca d’alternatives per a produir-ne menys.

Podeu trobar tota la informació aquí.

Llegir més
Pàgina 4 de 512345