Skip to Content

Recursos sostenibles

Introduexi la paraula o text per cercar dins l'apartat Recursos sostenibles

Més recursos sostenibles

El taulell de Recursos Sostenibles és una ampliació del Taulell d’anuncis i recursos específicament en l’àmbit de la sostenibilitat. Com tot, pretén ser una eina més per facilitar la feina de les associacions. Podreu trobar des de com muntar un hort urbà fins a app sostenibles o documents interessants de treballar.

Us recordem que el taulell va dirigit a joves, grups i associacions sense afany de lucre, i, per tant, no hi trobareu anuncis amb continguts comercials. Malgrat tot, us suggerim que doneu un cop d’ull a l’apartat de normes de publicació abans d’enviar-nos el vostre anunci.

Voluntariat i ciència ciutadana

Descripció anunci:

La revolució tecnològica ha facilitat l’eclosió de la ciència ciutadana, en la que xarxes de ciutadans i ciutadanes voluntaris poden co-participar en projectes de recerca científica.

La nova tecnologia proporciona una important eina perquè la ciutadania tingui un paper més actiu en el desenvolupament sostenible, a través de la col·laboració amb els col·lectius científics en projectes de recerca.

A través de la ciència ciutadana es pot aportar informació valuosa, que després podrà ser utilitzada per millorar la comprensió d’un problema, oferir respostes, i posar en pràctica polítiques que facin front a molts dels desafiaments de la societat actual.

Es multpliquen les dades:

Des de la biologia a l’astronomia, van apareixent nous camps de recerca en els que poder contribuir, indicant espècies d’animals o vegetals, fenòmens o paràmetres ambientals, monitoritzant papallones, ocells o cetacis, elaborant mapes, o extraient informació de les dades obertes. La implicació de la ciutadania és valuosa, i, també necessària, per a la recerca: el nombre de dades que es poden obtenir amb la participació pública, supera per molt la capacitat de treball dels equips de recerca, i permet obtenir resultats sobre majors marcs geogràfics o escales temporals més llargues.

Participació en ciència:

Les persones que s’impliquen plantegen també noves preguntes, i ajuden a co-crear una nova cultura científica. Al mateix temps, adquireixen nous coneixements i habilitats, i una comprensió més profunda de l’obra científica, d’una manera atractiva.

No es tracta només de fer ciència amb el suport de molt voluntaris i voluntàries, sinó una nova fórmula col·laborativa. Es parla de crowdsourcing, quan el voluntariat se centra en la captació i processament de dades; d’intel·ligència distribuïda, quan el voluntariat dedica l’esforç a la interpretació de les dades; de ciència participada, quan la definició de problemes, reptes i objectius es fa de forma conjunta, i de ciència col·laborativa, quan el pla de recerca complet està dissenyat de forma col·laborativa, amb la finalitat de tenir un impacte directe sobre l’entorn immediat del ciutadà, i motivar accions específiques.

La ciutat de Barcelona disposa d’una oficina de ciència ciutadana, i d’un catàleg amb 20 propostes. Gràcies als nous instruments tecnològics, especialment les aplicacions smartphone, que simplifiquen la comunicació i l’intercanvi de dades, apareixen cada dia noves iniciatives.

Presentem 10 projectes de ciència ciutadana:

1. Fenodato

El projecte Fenodato, del CREAF, convida a la ciutadania a recollir dades científiques sobre els efectes del canvi climàtic en la vida de plantes i animals. Es tracta de recollir amb precisió observacions sobre 10 espècies, comunes  i facilment reconeixibles al nostre territori 

2. IasTracker

L’app de ciència ciutadana IAStracker convida tothom a localitzar les espècies invasores en el mapa.

3. Observadors del Mar

Inclou 12 programes de recerca marina, en el qual les observacions aportades per qui està en conacte amb el mar són importants.

4. Lost at night: Mapes nocturns de la terra

Es tracta de 3 projectes basats en la ciència col·laborativa, impulsats per un grup d’experts en astrofísica i astronomia de la Universitat Complutense de Madrid, que investiguen sobre la contaminació lumínica i el consum d’energia en el nostre planeta.

5.Orenetes.cat

Persones aficionades a l’ornitologia de totes les edats, ornitòlegs professionals, i  també associacions d’escoltisme, esplais  i lleure, així com  centres educatius, poden participar en les estudi de les orenetes cuablanques de la seva localitat com a eina pedagògica,  com una forma d’endinsar-se en el coneixement de la natura.

6. Mosquito Alert

MosquitoAlert és la nova denominació de l’app Tigratrapp, activa des de fa 9 anys. És una plataforma de ciència ciutadana que uneix en la lluita contra els mosquits que transmeten malalties, als col·lectius ciutadans, científics, i al de les persones dedicades a la gestió publica

7. Citi Sense

Un sistema de seguiment d’informació ambiental, basat en l’ús comunitari d’aplicacions innovadores

8. I Naturalist

una comunitat en línia construida a partir de la suma d’observacions de la biodiversitat a tot el món i amb dades en obert perquè pugui ser una eina de treball per tots aquells que contribueixen a la preservació de la flora i la fauna.

9. Ornitho

Ornitho.cat és un projecte de ciència ciutadana on es comparteixen observacions de fauna en territori català d’ocells, mamífers, amfibis, rèptils, libèl·lules, papallones diürnes i cigales. Actualment, però, el volum més important d’informació que conté, en un 98,5%, correspon a ocells.

10. Fotoidentificació de Balenes i Dofins del litoral català

Des del 2013, l’Associació Cetàcea va iniciar el projecte de foto identificació. En una primera fase es va centrar en el seguiment del rorqual comú. El gran nombre d’albirament d’altres espècies, especialment dofins mulars, caps d’olla i dofins llistats, els ha fet ampliar el projecte. En cada albirament de cetacis es detecta un o més individus, que són identificats a través de la seva aleta dorsal. Cada aleta dorsal amb les seves marques permet identificar individualment a l’animal, gràcies a una tasca que en gran part es realitza amb l’ajuda dels voluntaris i voluntàries ambientals que classifiquen les fotos.

Entitat o associació:
XarxaNet - XVAC
Telèfon:
----------
Email:
----------
Llegir més

Una app per comprar amb consciència

Descripció anunci:

Buycoot és una aplicació mòbil que ens aporta informació sobre la sostenibilitat del producte que volem comprar i de l’empresa que l’ha produït.

Llegint el codi de barres, l’aplicació connecta amb la informació relacionada amb el producte: quins són els seus ingredients o components, l’origen, i el seu sistema de producció. Ens aporta també dades sobre les actuacions de l’empresa: quina és la política laboral, les seves actuacions ambientals i en matèria de drets civil, i com s’ha posicionat entorn les discussions polítiques sobre canvi climàtic, energia o organismes genèticament modificats.

“Vota amb a teva cartera”, aquest és el lema de Buycott. D’aquesta manera reivindica la  capacitat de incidir en la societat i en el bé comú a través de les compres que realitzem. Amb les que acabem enfortint un o altre model de empresa i de societat.

Dintre de l’app es poden crear campanyes per oferir informació de les empreses al voltant d’una temàtica especifica: des de drets civil, justícia econòmica, promoció de la igualtat de gènere, o vincles amb el treball infantil, l’experimentació animal i les guerres.

Entitat o associació:
Buycott
Telèfon:
----------
Llegir més

Fem camí: la guia pel voluntariat ambiental

Descripció anunci:

El voluntariat és un reconegut fenomen social que gaudeix del reconeixement i acceptació ciutadana. És una estratègia de participació que es fa de manera lliure i altruista en el marc d’una entitat de voluntariat, una organització autònoma sense afany de lucre que organitza activitats que redunden en el benefici de la persona i la comunitat.

Les persones dedicades al voluntariat ambiental es preocupen per la defensa i la millora de l’entorn natural que les envolta, així com pels temes relacionats amb la sostenibilitat, l’educació ambiental i la protecció del territori on viuen.

Aquest tipus de voluntariat és especialment important en funcions com:

  • la millora de l’entorn
  • l’adopció d’actituds respectuoses amb el medi
  • la potenciació de la participació individual i col·lectiva per afavorir la sostenibilitat
  • la divulgació dels valors relacionats amb la protecció ambiental

La importància del voluntariat ambiental en la societat

És un voluntariat que representa un bon escenari per facilitar la presa de contacte amb la realitat del territori i la seva problemàtica, i, finalment, l’adopció de respostes actives de millora.

La participació ambiental comporta el procés d’implicació directa de les persones en el coneixement, la valoració, la prevenció i la solució de problemes ambientals. Per aquest motiu és important utilitzar diferents estratègies per afavorir que el màxim nombre de persones detecti els problemes i, a més, s’impliqui en la recerca de solucions consensuades.

Una guia de suport als projectes de voluntariat ambiental

Fem camí és una guia elaborada des de la Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya destinada als equips de les entitats que gestionen projectes de voluntariat ambiental. En concret, a identificar les bones pràctiques de participació i voluntariat, i millorar la qualitat i l’impacte de les actuacions del sector, i la seva divulgació entre les entitats.

L’objectiu final és enfortir l’associacionisme, el voluntariat i la participació interna de les entitats, i millorar la incidència dels projectes que es desenvolupen en l’àmbit del voluntariat dedicat al medi ambient.

Es pot sol·licitar una còpia de la guia a la Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya, escrivint a info@xvac.cat, o descarregar-la en format digital a partir de la biblioteca de xarxanet.org

Entitat o associació:
Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya
Telèfon:
93 219 50 80
Email:
info@xvac.cat
Llegir més

Com podem fer més sostenible la nostra entitat?

Descripció anunci:

Com podem aplicar criteris de sostenibilitat ambiental en la gestió diària de les entitats? El curs online “Ambientalització de les entitats” ofereix eines i recursos per encaminar les entitats a una gestió sostenible.

El curs està destinat a persones vinculades amb entitats de diferents àmbits (social, cultural, comunitari, ambiental i internacional), per tal d’encaminar un tercer sector cada cop més sostenible. Té la intenció de donar eines a les entitats interessades en ambientalitzar el seu dia a dia, juntament amb els projectes i activitats que desenvolupen. És a dir, a fer un ús més eficient dels recursos i treballar de forma que es generi el mínim impacte al medi i de forma sostenible.

El curs té un alt component pràctic, es tracta d’acompanyar les entitats a fer el seu propi diagnòstic i pla d’ambientalització.  

Segueix la següent estructura:

  • Presentació
  • Introducció de conceptes
  • Diagnosi
  • Elaboració d’una diagnosi de l’entitat (treball no presencial)
  • Ullada a la realitat, buidatge de les diagnosis.
  • Presentació de recursos i eines
  • Pla d’ambientalització
  • Valoració

Amb els següents continguts:

  • Introducció de conceptes relacionats amb l’ambientalització. Què sabem del concepte de Sostenibilitat ambiental?
  • Per què una diagnosi?
  • Com elaborar una diagnosi per a l’ambientalització de l’entitat.
  • Importància de la participació.
  • I ara què? Recursos i eines per ambientalitzar l’entitat.
  • Elaborem un pla d’ambientalització.
  • Importància d’una avaluació periòdica del pla d’ambientalització.

La durada del curs és de 14 hores, en modalitat online, en les dates compreses entre el 24 de novembre i el 18 de desembre.

El cost de la matrícula és de 20 €.

El curs serà impartit per la Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya, i forma part del Pla de Formació del Voluntariat.

Per a més informació i inscripcions, cal escriure a info@xvac.cat del 14 al 23 de novembre.

Entitat o associació:
Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya
Telèfon:
93 219 50 80
Email:
info@xvac.cat
Web:
xvac.cat
Llegir més

10 Eines i apps per la gestió d’equips de les entitats

Descripció anunci:

Per molt petites que siguin les entitats, sempre es formen comissions de treball o equips que s’han de gestionar. Mitjançant aquestes eines podreu gestionar els diversos equips que formen part de la vostra entitat.

Una de les particularitats que tenen les entitats, associacions i ONGs, és la gran quantitat de comissions, grups i equips de treball que arriben a crear. Per qualsevol petita feina, constantment creem una comissió perquè s’arribi a realitzar. Això significa que el treball en equip, és una de les nostres principals armes.

Però perquè aquest treball en equip arribi a bon port, és important que la gestió sigui eficient. Deixar constància de qui fa què, de quin és el temps limit per executar una tasca o que aquestes temoralitats quedin reflectides en un calendari, és una de les principals necessitats que qualsevol entitat necessita.

A continuació us descrivim unes quantes eines i aplicacions que us poden ajudar a gestionar els diferents equips que teniu a les vostres entitats.

Mattermost:

Coneguda com l’alternativa a Slack, Mattermost facilita la comunicació entre diferents membres de la vostra entitat. Mattermost, és programari lliure i està en català. Les característiques principals de Mattermost, són molt semblants amb Slack, però hi ha tota una sèrie de petits detalls que ajuden a posicionar millor aquesta eina respecte Slack.

A mode resum, Mattermost:

  • Funciona amb canals de comunicació on els usuaris i les usuàries poden comunicar-se, com si estiguessin en una sala de xat.
  • Permet crear tants canals de comunicació com vulgueu. Els usuaris i les usuàries també es poden comunicar de forma privada.
  • També permet crear grups d’usuaris i usuàries per comunicar-se internament.
  • Podreu tenir un espai per compartir documents i per treballar-hi plegats. Aquests documents poden ser accessibles des de qualsevol dispositiu.
  • El podeu instal·lar en el vostre servidor propi. Així les vostres dades quedaran guardades dins de casa vostre.
  • Permet instal·lar extensions que integraran moltes funcionalitats. Consulteu totes aquestes funcionalitats aquí.
  • Permet ser modificat per la millora del programa o per adaptar-lo a les vostres necessitats. Mattermost té la llicència de programari lliure.

Com que Mattermost segueix la filosofia de codi lliure, diversos membres han començat a treballar en la traducció al català d’aquesta meravellosa eina. Mattermost té diferents versions. Una versió és totalment gratuïta. La versió «Enterprise E10» té un cost de gairebé 2$ per usuari cada mes. Per contractar la versió «Enterprise E20», millor contactar directament amb Matrerrmost.

Podeu demanar una versió per provar l’eina, a la mateixa pàgina de Mattermost.

Streak:

El correu electrònic, és una de les formes de comunicar-se i de gestionar més utilitzades en el món associatiu. Però moltes vegades les entitats necessiten quelcom més per organitzar-se. Quan les entitats busquen una eina per aquest fi, obvien que Gmail, en sí, pot arribar a convertir-se en una eina per a la gestió d’una entitat.

Per a fer-ho, però, es necessita Streak. Streak és un complement que s’instal·la al navegador Chrome i què des d’allà, us demanarà accedir al vostre Gmail. Un cop hi accediu, Streak s’afegirà dins les funcionalitats mateixes del Gmail.

Mitjançant Streak podreu fer el següent:

  • Programar enviament de correus electrònics: mitjançant aquesta opció, podreu programar l’enviament de correus electrònics, a l’hora que vulgueu.
  • Agrupar els correus electrònics mitjançant canonades: mitjançant les canonades podreu agrupar diferents correus segons les vostres necessitats. Així per exemple, podreu agrupar els correus que us envien d’una subvenció, i tenir clar en quin moment us l’han concedit.
  • Utilitzar plantilles automatitzades per correus: molts dels correus electrònics que escriviu, són repetits. Per tant utilitzant una plantilla de correu, us estalviareu molt de temps redactant missatges.
  • Fer seguiment dels vostres correus: mitjançant aquesta opció podreu saber si el destinatari dels vostres correus, han llegit els missatges o no.
  • Etiquetar els correus per tal d’ordenar-los correctament. Mitjançant aquestes etiquetes, podreu agrupar els correus d’un projecte o d’un equip concret.

Streak té una versió gratuïta.

Workplace:

El passat dilluns 10 d’octubre, Facebook va presentar en públic la seva proposta d’eina per a la gestió comunicativa de les organitzacions. Aquesta proposta, anomenada Workplace, ha vist la llum després de dos anys de feina. Durant tota aquest temps, primer es va consultar a moltes empreses quines necessitats comunicatives tenien i després es van posar a produir la solució tecnològica. Fruit d’aquest anàlisis extens, ha nascut Workplace. Però una de les característiques principals d’aquesta eina, és que és totalment gratuïta per les entitats, associacions i ONGs.

A més, el funcionament de Workplace no necessita un aprenentatge gaire complicat, a diferència d’altres eines. L’entorn de Workplace és molt similar a l’entorn de Facebook, un entorn que molts internautes tenen totalment assimilat.

Mitjançant Workplace, les entitats podreu fer:

  • Comunicar-vos entre membres, equips i voluntaris de la vostra entitat.
  • Fer videotrucades o videoconferències entre membres, equips i voluntaris de la vostra entitat.
  • Gestió d’equips mitjançant els grups de Facebook.
  • Comunicar-se amb altres organitzacions externes com proveïdors o entitats afines.

A diferència d’altres solucions com Mattermost, Workplace no és pot instal·lar en un servidor i el seu codi no és programari lliure. A part, Workplace asseguren que tota la informació que guarden, no es relaciona amb cap dels comptes personals de Facebook.

Workplace té versió pàgina web i aplicació per dispositiu mòbil Android i iOS. Podeu provar Workplace aquí.

Wunderlist:

Wunderlist és una eina genial per gestionar les tasques de la vostra entitat. Mitjançant Wunderlist, podreu afegir les tasques que teniu pendents, agrupar-les per categories, afegir recordatoris i alarmes de les tasques, afegir notes i fins i tot afegir fitxers. A part de la gestió clàssica de tasques, també podreu compartir les tasques pendents amb altres usuaris de Wunderlist. També podreu imprimir les llistes de tasques que teniu.

Wunderlist té versió per navegador web i app per dispositiu mòbil. També té versió aplicació per instal·lar-la en diferents dispositius com Chromebook, Mac o Windows. La versió gratuïta de Wunderlist és molt completa i permet a les entitats poder gestionar perfectament les tasques.

Nozbe:

Nozbe és un projecte que està molt orientat a la gestió de tasques. Mitjançant Nozbe, podreu anar afegint tasques, definint el seu temps d’execució, la data de finalització, el nombre de repeticions i la categoria de la tasca. Totes aquestes tasques, poden formar part d’un o varis projectes. Amb Nozbe, podreu visualitzar totes les tasques en un calendari. A part, l’eina es pot integrar amb Google Calendar, Evernote, Dropbox, Box i Google Drive.

Nozbe, és gratuït però només per un compte. Aquesta limitació, us impedeix afegir més d’un usuari. Però si compartiu el compte, i aneu afegint els noms dels vostres companys i companyes a les categories de les tasques, podreu compartir l’eina amb la resta de l’entitat.

Nozbe està disponible per Mac, iPhone i iPad, Windows, Android i GNU/Linux.

Kune:

Kune és una eina gratuïta que serveix per comunicar-se entre socis i sòcies, com a xarxa social, per treballar col·laborativament i que té un calendari on podreu afegir tasques, a diferents persones. Kune actualment no disposa d’aplicació per dispositiu mòbil. Però la totalitat d’aquest projecte, és programari lliure. En els següent rebost de programari, podreu trobar tot el codi de Kune, del qual podreu copiar-lo, modificar-lo i distribuir-lo lliurement. També podeu provar-lo aquí.

Habitica:

Val. Ara heu de ser sincers. Segur que moltes vegades us heu instal·lat un gestor de tasques, l’heu començat a utilitzar i al cap de dos setmanes, l’heu arraconat com si fos una joguina. Oi que si? Perquè això no passi, un grup de desenvolupadors han creat un gestor de tasques, però amb un sistema gamificació. Així, fareu les tasques més alegrement!

Aquesta aplicació, anomenada Habitica, classifica tres tipus de tasques: hàbits, feines diàries i tasques a fer. Cada vegada que completeu una tasca, els vostres punts augmenten i també guanyeu monedes d’or i de plata. En el cas que no compliu una tasca, el nivell de vida, va baixant. Un cop heu completat una sèrie de punts, pugueu de nivell. Amb les monedes d’or, podreu comprar accessoris pel vostre personatge. Els comptes d’usuaris de Habitica, estan representats per una imatge pixelitzada. Aquesta imatge, la podeu seleccionar d’una llista d’imatges o la podeu pujar vosaltres mateixos. Un cop teniu diversos complements, podeu fer una batalla entre diferents amics.

Aquesta eina pot servir per les entitats juvenils o del lleure educatiu.

Trello:

Trello és un gestor d’organització de tasques que es basa mitjançant taulers. A Trello, podreu crear diversos taulers que serveixen per diferenciar les categories de les tasques. Dins de cada tauler, podreu afegir tasques. Aquestes tasques es poden assignar a persones i poden tenir recordatoris per tal que es compleixin.

Trello és una de les aplicacions més famoses que hi ha per la gestió de tasques. Per això pot ser prou interessant per la gestió d’equips. Trello està disponible per navegador web i aplicació per dispositiu mòbil. Té un compte gratuït que està força bé i una versió més extensa de pagament.

Slack:

Amb Slack podreu comunicar-vos amb els membres de la vostra entitat com si estiguéssiu en un xat, passar-vos documents, obrir-los allà mateix i rebre recordatoris del vostre calendari. Tot això des del vostre ordinador, tauleta electrònica o telefònic intel·ligent. Mitjançant aquesta eina us estalviareu molts processos i sobretot molts correus electrònics!

Slack es caracteritza per una organització basada en canals de comunicació i missatges privats. Els canals de comunicació són similars a les típiques sales de xat, els famosos IRC que alguns usuaris d’Internet encara utilitzen. Els canals són sales de xat, on els membres del vostre equip es comuniquen obertament i visiblement entre ells.

A part d’organitzar-vos la comunicació, Slack permet integrar moltes eines per una millor gestió. Per exemple, podreu escriure un projecte dins de Slack, organitzar tasques, assignar tasques, compartir documents, calendaritzar projectes…

Més info

Entitat o associació:
XarxaNet
Telèfon:
----------
Llegir més

Com mantenir i renovar el nostre hort urbà?

Descripció anunci:

Després del recurs de “Com muntar un hort urbà” des de Tarpuna, Cooperativa Iniciatives Sostenibles, ens arriba aquest cop un vídeo sobre com renovar el nostre hort.

Tenir un hort urbà és una forma més per treballar des de la sostenibilitat i per un consum més responsable, i també per prendre consciència de l’importància de saber com i on es conreen els aliments que consumim i si hi ha formes alternatives d’adquirir-los. 

El seu manteniment no és fàcil, però això si teniu o voleu tenir un hort urbà no us perdeu aquet vídeo!

Tota la informació i recomanacions aquí!

Entitat o associació:
Tarpuna, Cooperativa Iniciatvies Sostenibles
Telèfon:
627994021
Llegir més
Pàgina 4 de 512345